Herinner jij je deze nog?

Deze klassieke start van een ‘presentatie’ kom ik bij professionals nog dagelijks tegen: ‘Ik ben Henk van Vliet en kom u iets vertellen over…’. Kijk, op zich is daar natuurlijk niks mis mee. Maar… het kan toch echt net wat boeiender!

Hoe? Nou, door vanaf het begin de aandacht direct op te eisen door een meer originele start! Grote voordeel: je hebt direct méér impact. De eerste klap is immers een daalder waard, nietwaar?

Hier zie je 10 voorbeelden ter inspiratie:

1. Toepasselijke krantenkop laten zien.

Als je even rondneust in een actuele krant, dan vind je vast een paar toepasselijke artikelen met een dito kop voor jouw presentatie. Naast een foto van de kop groots op PowerPoint geeft ’t jouw opkomst extra overtuigingskracht als je de krant zelf ook laat zien.

2. Citaat of statement geven.

Je ziet hier bijvoorbeeld Monica Lewinsky in haar TED Talk die deze techniek gebruikt.

3. Grappig of mysterieus voorwerp laten zien of rond laten gaan, dat als metafoor direct iets zegt over jouw onderwerp.

In één van mijn presentatietrainingen zat Joost. Hij is hydroloog en wilde leren om directies van rioolwaterzuiveringsinstallaties te overtuigen van een meer duurzame methode om hun water te zuiveren. Ook hij wilde wat experimenteren met de originele start:

Op dag 2 van de training kwam Joost aan vanuit zijn huis, waar hij zich had laten inspireren door zijn pasgeboren dochtertje, zo zei hij. Hij verraste ons met een spannend pakje alwaar hij een duidelijk gebruikte luier uithaalde, terwijl hij gewoon rustig met zijn presentatie startte. Verrek, er zat zelfs ook een zichtbaar bruine substantie in! Wij keken ademloos toe… en voelden zelfs lichte afkeer toen hij dreigde de groep in te lopen. Op enig moment liet hij gelukkig weten dat hij die ochtend zijn ‘voorwerp’ gereed had gemaakt met pindakaas en ontstond bij iedereen een brede grijns.

4. Iets persoonlijks vertellen dat jij en jouw publiek delen.

Je hoeft geen hogere wiskunde gestudeerd te hebben om te snappen dat je sneller iets van iemand koopt of aanneemt die jij het “gunt”. Als presentator krijg je die gunfactor door sympathiek gevonden te worden. En wanneer vindt jouw publiek jou sympathiek? Onder meer wanneer je iets gemeenschappelijks deelt en het publiek ontdekt dat jullie gelijkenissen hebben. Eén voorbeeld is dat als je op persoonlijk vlak gelijkenissen vertoont met je publiek, omdat je bijvoorbeeld dezelfde hobby’s hebt. Of omdat je op eenzelfde manier over iets denkt…

5. Kort (!) teken-, kinder- of aansprekend filmpje laten zien.

Je hoeft YouTube maar af te struinen en vaak zit er iets grappigs tussen. Funniest homevideo’s met dieren of kinderen werken vaak goed. Of een bekend stukje van Buurman en Buurman. Of iets langer geleden: Theo en Thea. Belangrijk is wel (1) dat het gepast is om een grappig filmpje als start van jouw onderwerp te laten zien en (2) dat je de brug weet te leggen naar jouw presentatie.

6. Toepasselijk stukje voorlezen uit een boek, een gedicht of een spreuk.

De dierenverhalen van Toon Tellegen lenen zich ook goed voor volwassenen om een thema op te starten. Maar ook een gedicht kan een prachtige opstap zijn om een wat lastig thema bespreekbaar te maken.

7. Grappige strip of cartoon laten zien.

Ook hier geldt: even googelen en je vindt een keur aan grappige plaatjes. Uiteraard hebben Fokke en Sukke vele en vaak toepasselijke voorbeelden…
fokkesukke

 

 

 

8. Raadsel geven.

Het publiek laten meedenken met een ouderwetse rebus of een kleine quiz is natuurlijk een mooie manier om je publiek vanaf het begin er actief bij te betrekken.

9. Proef of demonstratie doen (met vrijwilliger uit publiek).

Als je op Google of  You Tube zoekt op ‘proefjes voor thuis’, ‘proefjes met water’… dan krijg je een keur aan leuke proefjes die je als metafoor kunt gebruiken ter introductie van jouw onderwerp, bijvoorbeeld: de kettingreactie.

10. Voorval of anekdote vertellen uit je persoonlijke leven.

Een behoorlijk heftig voorbeeld hiervan zie je hier van Randy Pausch.

Wel, heb jij een presentatie voor te bereiden binnenkort? Geef je creatieve brein de ruimte om terloops jouw originele start te bedenken. Ze vallen je vaak te binnen op de meest wonderlijke momenten: onder de douche, in de auto of trein, in de rij voor de kassa, bij het koken… Bedenk ook dat je je presentatie mooi ‘rond’ maakt als je er op één of andere manier in je slot mee eindigt.

Welke creatieve starter gebruik jij wel eens? Deel ‘m in de reacties hieronder en inspireer zo anderen met jouw aanpak!